top of page
  • תמונת הסופר/תBoaz Cinnamon

התמכרות לסוכר ואכילה רגשית


עוגיות שוקולד אפויות
עוגיות שוקולד אפויות

התמכרות לסוכר ואכילה רגשית

כמה בושה, כמה רגשות אשמה אדם יכול להרגיש כאשר הוא אומר את המשפט "אני מכור", כל כך עמוק השתרשה האמונה שהתמכרות היא איזה שהיא התנהגות שמאפיינת חולשה, ומסמלת על אופי חלש.

זוהי אחת הטעויות הכי גדולות, ואולי האמונה שגורמת להכי הרבה נזק אצל מכורים, כי איך אפשר לקום ולבקש עזרה אם אנו מרגישים שיחד עם בקשת העזרה נלוות התחושה או הידיעה המוטעית שאנו חלשי אופי.

היום לאחר מחקרים רבים, עולם הרפואה יודע ואף מאפיין התמכרות כמחלה נוירולוגית התנהגותית, זוהי מחלה שיש לה מאפיינים פתולוגים, שגורמת לשינוי של ממש בדפוסים עצביים במוח של האדם המכור, ולכן רק מתבקש שאדם שמתמודד עם בעיית התמכרות, יאמץ היום גישה שונה, פתוחה, מכילה, מבינה, וייגש לקבל את העזרה שהוא זקוק לה.

כשאנחנו מדברים על התמכרויות, מה שקופץ לרוב האנשים לראש אלו תמונות ומחשבות על מכורים להרואין, מכורים לאלכוהול, או לתרופות מרשם, רובנו לא מקשרים בין הרגלים תלותיים להתנהגויות מסוימות לבין המונח התמכרות.

למשל אדם שמתמודד עם התמכרות לשופינג, מבין שקשה לו לשלוט בדחף לצאת לקניות, בדחף להיכנס אל החנות ולרכוש מוצר שקורץ לו, והוא מתאכזב ומתפלא כל פעם מחדש איך קרתה הסיטואציה הזו שהוא שוב בקניון מבזבז כסף שאין לו, וחוזר לבית עם עוד פריטי רכש שבינינו הם די מיותרים.


אחת ההתמכרויות ההתנהגויות הכי שכיחות בעולם, היא ההתמכרות לסוכר ולפחמימות ריקות.

בקטגוריה זו נכנסת כל החוסר שליטה בדחף לצרוך מזונות מנחמים כדוגמת מזון מהיר על כל סוגיו בין אם מדובר בהמבורגרים, מקדונלדס, פיצות, או סלטים עמוסים ברטבים, שוקולדים, סוכר, מאפים, בצקים, אורז לבן (סושי).

רבבות אנשים מוצאים את עצמם במצוקה סביב הרצון מצד אחד לרדת במשקל, להראות יפים יותר, ולהרגיש בריאים וחיוניים יותר, לבין הרצון לאכול אוכל של בית, אוכל מנחם, או סתם ארוחה קלה ומהירה שתתאים להם בתוך שגרת היום הלחוצה.

בשביל הרבה מאיתנו, האוכל מהווה כתחליף לסמים הרבה יותר מזיקים,

אני זוכר איך הייתי אומר לעצמי, שהשכן מעשן נרגילה ושותה בירות כל ערב, ואני יושב על סיר של אורז, לפחות זה לא אלכוהול ועשן.

כל אחד מאיתנו מוצא את התירוצים שיאפשרו לו להצליח לקבל עוד יום אחד, עוד ארוחה אחת של מזון אהוב ומנחם.

אני זוכר במשך שנים ארוכות שניסיתי ללא הצלחה לרדת במשקל, הייתי מבקר אצל דיאטנית, ואומר לה אני רוצה לרדת במשקל, אני מוכן להתאמץ, אני מוכן להקריב הרבה בשביל להצליח לרדת במשקל, אבל יש דבר אחד או שניים שאני לא מוכן להקריב, למשל "אני לא מוכן לוותר על פיצה, לפחות פעם בשבוע, או על החלות של אמא בסעודת שישי",

קשה לנו לחשוב על מציאות שבה הצלחנו לוותר לחלוטין על המזונות והמאכלים שאנו כה אוהבים ומחוברים אליהם.


למה כשזה מגיע אל אוכל כל כך קשה לנו לוותר?

למה יש בנו צד שמעדיף להישאר שמן מאשר לוותר על החלה של אמא או על עוגיות עבאדי (או עוגיות שוקולדצ'יפס)?


התשובה היא שכמו בכל התמכרות גם בהתמכרות לסוכר אנו נתמודד מול המוח שרוצה את מנת הדופמין שלו, ומול הקושי שיהיה לנו בהתנגדות ושבירת דפוסי ההרגלים הקיימים במוח שמניעים אותנו באוטומט לצרוך שוב ושוב את אותו אוכל אהוב,

בנוסף כאן במקרה של האוכל יש לנו גם הרבה התנגדויות אחרות וחזקות כמו מנהגים תרבותיים, מאכלים מסורתיים, מאכלים שמעניקים לנו תחושה של משפחה וחום, או מזון מהיר שנותן לנו תחושה שאנו צעירים, מגניבים, ונהנים מהחיים.

כל התחושות הללו הינם אמונות שתומכות בדפוסי ההרגלים הקיימים במוח שמניעים אותנו לצרוך מזון מזיק.


חשוב לי להבהיר שאני לא קיצוני, וגם אני מוצא את עצמי כמו כולנו מדי פעם מועד לתוך גיגית של גלידה או למרתון משולשי פיצה, כי כן.. מאוד. אבל מאוד קשה להימנע לחלוטין לכל החיים ממזון שמילדות נתפס בעינינו כמנחם ומהנה.

אבל יש הבדל בין למעוד מדי פעם, לבין לצרוך על בסיס קבוע יומי או שבועי.

אם יש לכם במשפחה היסטוריה של סוכרת או מחלות לב, מומלץ להיגמל כמה שיותר מהר ממזונות שמכילים סוכר וביניהם כל סוגי המזונות המכילים דגנים מעובדים.


איך עושים זאת?

איך מצליחים להיגמל מהתמכרות לסוכר, ובאמת לבנות חיים של אכילה מאוזנת ובריאה?


אני אשתף אתכם בדרך ובמחשבות שלי על הנושא:

קודם כל צריך ללמוד, ולהבין מהצד השכלי שסוכר באמת מזיק, ללמוד מהו סוכר סמוי ובאילו מוצרים הוא מופיע – בכל הדגנים המעובדים כולל אורז לבן, דגני בוקר, פסטה וכדומה..

הדבר השני הוא להבין שוב בשכל, שכל האמונות והמחשבות שלנו על אוכל, יכולים להשתנות אם נבחר בכך, ושיש להם קשר ישיר לסיכויי ההצלחה שלנו בתהליך הגמילה מסוכר ופחמימות ריקות.

לאחר מכן כדאי להבין איך המוח מייצר הרגלים, איך מתקבעים דפוסים במוח, איך ניתן לשנות אותם ולאמץ הרגלים חדשים, בריאים שייטיבו עמנו.

צריך להבין מהי אכילה רגשית, לקבל את הצורך אבל להבין שהאוכל המזיק כמו כל התמכרות אחרת רק מקהה ומדחיק את הרגש ולא באמת תומך בנו ומחזק את הגוף הרגשי שלנו.

הדבר הבא שעלינו לעשות הוא לצאת אל הדרך! איזה כיף!

איך אני עושה זאת?


דבר ראשון בהחלטה שאני לא מתחיל דיאטות ולא מאמץ שיטת תזונה כזו או אחרת, מה שאני כן עושה, זה להוריד את כל המזון המזיק מהתפריט.

מזון מזיק הינו:

סוכר על כל סוגיו כולל דבש, מייפל, וסילאן, דגנים מעובדים וזה אומר קמח מכל סוג, פסטה, מזון מעובד מכל סוג שזה אומר רטבים קנויים, מזון מהיר, בשר מעובד כגון נקניקים, גבינות, אלכוהול למעט מעט יין אדום יבש, בכללי בשר אדום, דגי בריכות בעיקר דגים גדולים שמכילים המון כספית ורעלים אחרים, כל מזון שמגיע באריזה עם רשימת רכיבים, מוריד מזונות המכילים נתרן וזה אומר קופסאות שימורים ופיצוחים ארוזים, ועוד על זו הדרך..

מה כן אוכלים?

כל מזון שהוא מלא, ואמיתי כגון דגנים מלאים, כגון קינואה, כוסמת, אורז חום, קטניות, טופו, ירקות, פירות, ביצים, דגים, עוף, (בעלי חיים עדיך שיהיה כמה שיותר קרוב לאורגני), קקאו נקי, שמני פירות כגון שמן זית, אבוקדו, קוקוס, הרבה מים, תה ירוק, אגוזים טריים מושרים,

וכן זה בסדר אם פעם בכמה זמן חורגים, אבל עדיף שהחריגה לא תהיה סוכר נקי כמו גלידה, ולא תהיה מזון אולטרה מעובד כמו חטיפים ועוגיות.


כן זה נשמע קשה, כן זה מעלה המון התנגדויות, ויש הרבה מכם שיגידו "נו... זה פחות או יותר מה שאנו גם ככה אוכלים", והשאלה האם זה פחות או יותר?


כל ההתנגדויות כגון "אז אין יותר מסעדות", "אז אין יותר מה לתת לילדים לאכול", "אז אין יותר ליהנות מהחיים", "אז עדיף כבר למות מאשר לחיות ככה כמו רובוט חסר הנאה" "אם משרד הבריאות אישר את המזון הזה אז כנראה הוא לא מזיק"

כל אלו הן התנגדויות שמגיעות ממצוקה של המוח שמבין שמתחיל כאן מרד שמטרתו לגדוע את אספקת הדופמין מהערוץ הקיים של האוכל.

והבשורה המשמחת היא שככל שמתמידים וככל שעובר הזמן ככה הקולות האלו בראש הולכים ומתפוגגים.


אז השאלה היא האם אתם מוכנים להיגמל מהסוכר?
האם אתם מוכנים להתחייב לדרך של בריאות?
האם אתם רוצים להפסיק עם התירוצים?

שמי בועז זכריה סינמון

מטפל בהתמכרויות, וביניהן בהתמכרות לסוכר ופחמימה, אני מזמין אתכם להרגיש חופשי ליצור עמי קשר ולהתייעץ לגבי כל שאלה שיש לכם.

ההתייעצות היא ללא עלות.

אני ממליץ לכם לקרוא מאמרים נוספים בנושאי התמכרויות המופיעים כאן.

תוכלו להיכנס לכאן כדי ללמוד מהו המסלול שאני מציע לגמילה מיידית מכל התמכרות.

פרטי יצירת הקשר מופיעים כאן או בדף הבית.


שלכם באהבה רבה – בועז.

פלאפון – 0549070483

מייל – boazzechria@gmail.com



Comments


bottom of page