top of page
  • תמונת הסופר/תBoaz Zechria Cinnamon

התמכרות לפורנו ותסמיני הגמילה



התמכרות לפורנו
ידיים מחזיקות פלאפון

התמכרות לפורנו ותסמיני הגמילה

אחת ההתמכרויות הפחות מדוברות ודווקא היותר פופולריות בדור שלנו, היא ההתמכרות לפורנו, וזו גם אחת ההתמכרויות הקשות והמורכבות ביותר שקימות, בטח עקב הקושי של המכור להיגמל כאשר הוא נושא בכיסו את מכשיר הפלאפון.

מהי בעצם התמכרות לפורנו?

התמכרות לפורנו היא מציאות בה האדם המכור מתקשה לקיים שגרת חיים תקינה ומערכות יחסים מאוזנות עקב הרגל ההתמכרות שהוא מתמודד עמו.

ו/או בנוסף מציאות בה האדם מרגיש רגשות אשמה, חרטה, ורצון להפסיק, אך אינו מסוגל לעשות זאת, והוא מוצא את עצמו חוזר שוב ושוב אל אותה נקודה.

יש כמה שאלות שכדאי לתת עליהם את הדעת:

  • האם צפייה בפורנו היא דבר נורמלי ומקובל או לא?

הדעות חלוקות, כאשר כיום חלק גדול מהעולם מעודד צפיה בפורנו, לעיתים כחלק מהניסיון להעשיר ולהכניס פלפל לחייהם של בני הזוג, ולעיתים מתוך מתירנות לשמה.

לדעתי כל הרגל שעלול להיגרר למצב שבו האדם יהא תלוי ויפתח התמכרות לאותו הרגל, צריך להציב לפניו תמרור עצור בולט, ולחשוב פעמיים לפני שאנו מאפשרים שימוש או עשייה של אותה פעולה, בין אם מדובר באלכוהול, עישון, גראס, סוכר, פורנו או כל דבר אחר שעודף שימוש בהחלט ובוודאות יזיק לנו.

  • האם ניתן לצפות בפורנו ולא לפתח התמכרות?

גם כאן מדובר בשאלה טובה, והתשובה הפשוטה היא כן, אפשר לצפות בפורנו ללא לפתח התמכרות, אך כמו שאנו יודעים החיים לא שחור ולבן, והדברים על פי רוב יותר מורכבים.

גם כאן – חשוב דבר ראשון שנכיר את עצמנו, ובמידה ויש לנו אופי התמכרותי, אנו חייבים להימנע לחלוטין מכל שימוש והרגל שעלול להזיק לנו. דבר שני חשוב מאוד, הוא ההבנה למה אנו פונים לצפות בפורנו – אם מדובר בתוספת קטנה של פלפל לחיי הזוגיות, בסדר.. אך ברוב המקרים אנו פונים ומשתמשים בפורנו כתחליף לאינטימיות ובניית מערכות יחסים, על פי רוב הצפייה משמשת לנו ככלי לברוח לרגע מהשגרה הלוחצת, וכמובן לסיפוק תאווה ומקור להפרשת כמות גדולה של דופמין.

כאשר אנו פונים לצרוך חומר ממכר ממקום של בריחה, ממקום של רדיפה אחר עונג, או ממקום מעוות כדרך לשחרור סטרס ורגשות – אנו נמצא את עצמנו די מהר מכורים לאותו חומר.

היות ורוב בני האדם חלשים, ואנו מתמודדים עם אינספור מצוקות ואתגרים היוצרים צוואר בקבוק של סטרס ומצוקה, אנו מחפשים איך לשחרר את האוויר מהבלון ולהירגע – הדרך הנכונה לעשות זאת תהיה דרך נשימות, תנועה, נתינה, יצירה, מנוחה. אבל כאשר אדם פונה לשימוש בחומרים ממכרים, גם אם הפעמים הראשונות לא נובעות "ממקום רע", אלא באמת ממקום של פאן, כיף עם החברים וזרימה – רבים הסיכויים שבסופה של דרך אותו אדם יפתח תלות והתמכרות. לכן ההמלצה שלי תמיד תהיה להימנע בכל מחיר משימוש בחומרים ממכרים.

  • אני כבר מכור לפורנו, איך אני יכול להפסיק?

הדרך להפסיק היא על ידי מוכנות לעבור שינוי, לעבור תהליך שכנראה יהיה בחלקו מייסר, דרך שתציף החוצה את כל הטראומות, הכאבים והדברים הלא פתורים שיושבים עמוק בנפש ומחכים לתשומת לב.

מדובר בתהליך מתעתע מלווה בתסמיני גמילה שעבור חלק מהאנשים יהיו קלים ועבור אחרים עלולים להיות קשים.

כדי להפסיק צריך פשוט להפסיק – אבל באמת להפסיק.

  • מה הכוונה, באמת להפסיק?

כל מכור לפורנו ניסה להפסיק אין ספור פעמים במהלך החיים ולא הצליח, כי הוא לא באמת הפסיק, אנחנו מפסיקים עד שקשה מדי כי התחושה היא שאי אפשר בלי.. כי החיים נהיים אפורים מדי.. כי הפורנו קורא לכם בקול מתוק ומפתה שלא ניתן לסרב לו.. תהיה הסיבה אשר תהיה, התוצאה היא שאף פעם לא הפסקתם באמת.

אין כאן אשמה, גם אני עברתי במקום הזה, של מאבקים מתמשכים ומייסרים, של אובדן תקווה ותסכול, אך יש אור בקצה המנהרה, ומי שמוכן להכניס את הראש מתחת למים ולהמתין שהסערה תחלוף, יגלה שבצד השני ממתינים חיים שלווים ומאוזנים, חיים שכן יאפשרו הגשמה והתפתחות גדולה יותר כמובן בצד האישי ובטח במערכות יחסים ובזוגיות.

  • מהם תסמיני הגמילה מפורנו?

אני אפרט את תסמיני הגמילה מפורנו, רק אציין שוב שלא כל מכור יקבל את כל החבילה של התסמינים, והעוצמה והתדירות משתנים בין אדם לאדם.

תסמיני הגמילה הינם:

1.     כאבי ראש

2.     דיכאון

3.     חרדה

4.     הרגשת משיכה אובססיבית לשימוש חוזר

5.     נדודי שינה

6.     כאבי שרירים

7.     עייפות

8.     עצבנות

9.     תסכול ורוגז

10. תסמיני שפעת

11. תשוקה מינית מוגברת

12. כאבים בלסתות

13. ערפול מוחי

14. חוסר ליבידו (חוסר רצון לתפקד מינית וחוסר עוררות)

יכולים להופיע תסמינים נוספים, ויכולים להופיע רק חלק מהתסמינים.

  • כמה זמן נמשכת תקופת הגמילה מפורנו?

תקופת הגמילה נמשכת כ 90 ימים, אך חשוב להבין – כדי להצליח להשתחרר לחלוטין, רצוי לטפל בטראומות ובכאבים הנפשיים שיושבים בנפש וממתינים להתייחסות, אם לא נטפל בנפש, גם אם ניגמל מפורנו, סיכוי סביר שנחליף את ההתמכרות הזו בהתמכרות אחרת כגון אכילה רגשית, או התמכרות למסכים שאלו הן התמכרויות שהרבה פעמים באות יד ביד עם התמכרות לפורנו.

  • איך אני יכול להיות בטוח שאצליח בתהליך הגמילה מפורנו?

לדעתי כדאי להיעזר באיש מקצוע שיוכל ללוות אותך במהלך התקופה ולתת מענה 24/7 לכל צורך רגשי שעולה בדרך, מישהו שתוכל להישען עליו בתקופה הזו, מישהו שעבר את הגמילה הזו בעצמו ויודע איך אתה באמת מרגיש, מישהו שאפשר לסמוך עליו.

  • מעבר לתסמיני הגמילה, למה כל כך קשה להיגמל מפורנו?

ישנן כמה סיבות למה קשה כל כך להיגמל מפורנו:

1.     הזמינות, אפשר בכמה לחיצות בפלאפון להיחשף לתכנים פורנוגרפיים ומזיקים, וניתן לעשות זאת בכל רגע נתון, בחדר השירותים, במעלית, במשרד, במונית, בכל מקום.

2.     מנגנון הפרשת הדופמין שעבר שינוי במבנה שלו במוח, יוצר קושי רב בגמילה וביכולת לאזן ולשקם אותו מחדש.

3.     משקעים נפשיים לא פתורים.

4.     תלות רגשית שיצרנו במהלך השנים, כתחליף למערכות יחסים (זה החבר הטוב שלנו כיום – בן/ בת הזוג המושלמים)

 

לסיכום:

התמכרות לפורנו היא חוויה לא נעימה ולא קלה לשחרור, לא מדובר כאן במצב שאפשר להקל בו ראש או לדחות את הטיפול וההתייחסות לגביו, כמה שתטפלו בעצמכם מוקדם יותר ככה יישארו לכם יותר שנים טובות להגשים את המטרות שלכם.

שמעתי אדם מצליח שאמר:

"מאז שהפסקתי לצפות בטלוויזיה ובנטפליקס, החיים שלי השתנו מקצה אל קצה – אני היום עשיר ועם זוגיות טובה רק בזכות המהלך הזה"

ואם זה נכון לגבי הפסקת צפייה בטלוויזיה ובנטפליקס אז בטח ובטח שזה נכון לגבי הפסקת צפייה בפורנו.

 

מאחל לכם הצלחה רבה!

אני כאן לכל עצה, בקשה או שאלה.

ניתן ליצור קשר דרך הפרטים המופיעים בדף הבית כאן

וניתן לקרוא בהרחבה אודות תוכנית הגמילה אונליין שאני מציע באתר כאן

 

באהבה רבה

בועז

 

 

 

Comments


bottom of page