top of page
  • תמונת הסופר/תBoaz Cinnamon

התנהגות מול מסרים חיצוניים

עודכן: 1 באוק׳ 2023


מסרים חיצוניים

האדם הוא יצור מורכב בעל מנגנונים רבים שמשפיעים עליו, אחד המנגנונים שגורמים לנו כבני אדם לבחור בפעולה מסוימת הוא מנגנון החיקוי. אנו קולטים במציאות החיצונית לנו מסרים אצל אנשים מסוימים ואנו מופעלים על ידי מניע פנימי הרוצה להידמות אל אותה מציאות ומאותת לנו לבצע חיקויים של אותם מסרים שקלטנו.


לדוגמא:

אנו צופים בסרט בו מופיע ארנולד שוורצנגר, הוא שרירן מפוצץ בביטחון עצמי, הוא מחזיק סיגר עבה ביד אחת וביד השנייה מרגמה איתה הוא מפציץ והורג את האנשים הרעים.

אנו יושבים על הספה בבית, אולי עם חטיף ביד, וכשאנו צופים בו המוח מתחיל לקבל מסרים, מסר ראשון נקלט "זה אדם חזק" זכר אלפא, ומייד עולה הרצון לחקות את אותו אדם, גם אנו רוצים להיות זכר אלפא, המסר הנוסף שאנו קולטים הוא "וואו איזה גוף חזק" ואנו מבינים שאם גם לי יהיה גוף כזה אז אהיה מלא ביטחון עצמי כמו האיש בסרט, ועוד מסר נוסף זה שעישון סיגר זה משהו גברי, משהו שזכרי אלפא עושים, אנשי עסקים, מנהיגים, ואם גם אני אעשן סיגרים אז אהיה דומה אל אותם אנשים.

דוגמא נוספת היא מה שהרשתות הגדולות עושות כשהם מפרסמות, בוחרים בדוגמנים ודוגמניות שילבשו או יאכלו את מוצרי הרשת, וכשאנו נצפה בפרסומת אז המוח שלנו יספוג את המסרים שאם אנו רוצים להראות יפים ומושכים, אם אנו רוצים במילים אחרות להיות מוצלחים, אז עלינו לצרוך את מוצרי החברה.

האם יש בכך אמת? כמובן שלא. זה נכון שמדובר באנשים יפים אבל אין שום קשר בין צריכת המזון שלהם או הרשת בה הם קונים את פרטי הלבוש, לצורת הגוף שלהם. מה גם שאנו יודעים שישנה הרבה עבודת פוטושופ על אותן תמונות וקטעי וידאו שאנו צופים בהם.

האם ארנולד שוורצנגר אכן מפוצץ בביטחון עצמי? כנראה שכן, אבל אין שום קשר בין מבנה הגוף שלו או עישון הסיגר לביטחון העצמי שלו. ההפך דווקא בזכות הביטחון העצמי הוא הצליח להגיע רחוק. (ואפילו ארנולד שהוא אדם חזק בעל משמעת עצמית, לא מסוגל להפריד את עצמו מההרגל המזיק של עישון סיגר).

אז לקבל ביטחון עצמי זה משהו שצריך להגיע דרך האמונות שלנו על עצמנו ולא דרך המעשים שלנו ואיך אנו מציגים את עצמנו אל העולם.

אפשר להתאמן על פיתוח גוף אם זה נעים לנו, אם זה מרגיש לנו נכון, אבל לא להתאמן כדי לקבל דרך זה ביטחון עצמי, זה סך הכול יהיה בלון שיתפוצץ יום אחד. דמות שנייצר שלא באמת משקפת את מה שקורה בעולמנו הפנימי. אולי נקבל חיוכים ומחמאות וזה יניב לנו קורת רוח, אבל עם השנים יהיה קשה למצוא אנרגיה להחזיק את הדמות הזאת שהיא לא יציבה במהותה.

התנהגויות אחרות כמו עישון, שתיית אלכוהול, נהיגה במהירות מופרזת, לבוש מסוים, ופיתוח הרגלים שליליים אחרים שלמדנו לחקות מדמויות מפתח בחיים הלקוחות מסרטים, פוליטיקה, ובכללי מהמציאות החיצונית לנו, לא באמת יניבו לנו תועלת אלא יגררו אותנו למקומות שיהיה מאוד קשה לצאת מהם בהמשך החיים. הם יביאו אותנו למצב בו אנו חיים את חיינו בצורה שהיא אינה אותנטית, אנו מגיעים למצב בו אנו חיים דמות שהיא לא אנו, ואז אנו מרגישים ריקנות, חוסר במשמעות, חוסר בהבנה וחיבור אל עצמנו, אנו מרגישים כאב, וכתוצאה מכך אנו שותים יותר, מעשנים יותר, ומחפשים דרכים נוספות כדי להקהות את התחושות שלנו.


לכן אחד הדרכים הטובות ביותר לבנות חיים אותנטיים היא על ידי כך שאנו שואלים את עצמנו מי אנחנו? מה עושה לנו נעים בפנים? על ידי כך שאנו שואלים את עצמנו מי הם אותם אנשים שאנו מעריצים? מהם התכונות הטובות שיש בהם שהובילו אותם להצלחה? למשל ארנולד שוורצנגר קיימים בו תכונות חזקות של התמדה, מחויבות, התמסרות, אמונה, כוח רצון, יכולת ניהול וויסות רגשות. ואם אנחנו נעבוד על התכונות האלו אז גם אנחנו נוכל להתקדם בחיים שלנו ולהשיג דברים טובים. אלו הן התכונות שאנו רוצים לחפש, ולא המסרים החיצוניים שמועברים אלינו בסרטים ובפרסומות שאלו הן על פי רוב מסרים פרימיטיביים של כוח, תאווה, תשוקה, מסרים שמובילים להרס עצמי. אז פעם הבאה שאתם צופים בסרט ואתם מרגישים הזדהות עם הגיבור, תשאלו את עצמכם מהן התכונות שיש אצל אותו גיבור שבאמת כדאי לאמץ ולעבוד עליהם, ומהם המסרים שכדאי להתעלם מהם.


Comentarios


bottom of page